Ze zákulisí: O prestižní titul MANAŽER ROKU se letos utká také Pavel Sobotka, Frentech Aerospace s.r.o.
Ze zákulisí: O prestižní titul MANAŽER ROKU se letos utká také Pavel Sobotka, Frentech Aerospace s.r.o.
Soutěž MANAŽER ROKU již třicátým rokem vyhledává, hodnotí a oceňuje manažery. Díky společné komunikaci a jasně definovaným pravidlům tak již zmíněné tři dekády může Česká manažerská asociace, vyhlašovatel soutěže, inspirovat další vedoucí pracovníky a leadery. Soutěž MANAŽER ROKU je celorepublikovou událostí, a tedy vnímá vliv jednotlivých manažerů na rozvoj regionů.
Je nám tedy potěšením Vám představit pana Pavla Sobotku, jednatele, spolumajitele a ředitele společnosti Frentech Aerospace s.r.o., jehož celoživotní profesní kariéra je spjatá s Brnem a Jihomoravským krajem.
Pavel Sobotka postupně prošel různými stupni zaměstnání. Pracoval nejdříve jako soustružník kovů, odkud se vypracoval postupně až na výrobního ředitele TESLA Brno. Od roku 1991 byl zaměstnán ve firmě MK Brno, kterou založil a měl na ní vlastnický podíl, a to až do roku 1994. Firma dodávala přesnou mechaniku pro elektronové mikroskopy a automatické parkovací systémy. První automatický parkovací systém v ČR je instalován ve Spálené ulici v Praze. Tento systém je v provozu dodnes.
V roce 1994 založil společně s nizozemskou firmou Frencken Group společnost Frencken Brno s. r.o., ve které byl jednatelem, ředitelem a vlastnil v této společnosti většinový podíl.
K odkoupení části podílů od této společnosti firmou Czech Aerospace Systems, s.r.o., které je pan Sobotka také spoluzakladatelem a spoluvlastníkem došlo v roce 2006. V této společnosti vykonává funkce jednatele. V dceřiné společnosti Frentech Aerospace s.r.o. vykonává funkci jednatele a ředitele společnosti. V této společnosti a v těchto funkcích působí dodnes.
Pana Sobotky, jehož mottem je: “ODPOVĚDNOST, ODVAHA A VIZE”, jsme se zeptali na tři nesoutěžní otázky.
- V jaké historické době byste chtěl být manažerem a proč?
Začátkem devadesátých let minulého století se mnohé změnilo a také se hroutily firmy a k těm patřila i ta naše TESLA Brno. Produkovali jsme v té době špičkovou technologii (elektronové mikroskopy, elektronové litografy a spektrometry nukleární magnetické rezonance). Pro mě to byla zároveň velká výzva dokázat, že Český (tehdy Československý) průmysl na to má a že nejsme žádná „druhá liga“ a že dokážeme více než si to mnozí v zahraničí o nás myslí. Vždy jsem pracoval na produkci s velmi vysokou přidanou hodnotou, a to byl také můj dlouhodobý cíl. Trvalo to dlouho a cesta to jednoduchá se stokorunou v kapse na zelené louce nebyla. Tehdy mě bylo jasné, že budu muset obětovat hodně abychom se k cíli dopracoval. Chtěl jsem také dělat něco inovativního a něco co v České republice ještě nebylo. Tak se stalo to, že jsme se stali velice inovativní firmou a že jsme se stali jednou ze zakládajících firem, která v ČR založila vesmírný průmysl. Již jsme dosáhli některých úspěchu. Naše mechanismy jsou již na Marsu, aktuálně naše mechanismy letí k Jupiteru (JUICE), naše mechanizmy jsou instalovány na satelitech IRIDIUM NEXT, ONE WEB a na dalších vědeckých a komerčních satelitech. Nejen to. Naše palivové ventily vyvinuté v Brně jsou instalovány na nosných raketách VEGA a jsou to i další komponenty (pro Ariane 5, Ariane 6). Aktuálně se významně podílíme na Evropském projektu Space Rider. Dá se říct, že se mi moje myšlenky a cíle naplnily. Týká se to i extrémně vysoké přidané hodnoty, kde se kilogramová cena „šplhá“ k hodnotám ve stovkách tis. EUR.
- Jaký životní okamžik Vás posunul nejdále?
Když se podívám zpět, tak to byly tři hlavní události:
- Když nás v devadesátých letech oslovil Airbus ke spolupráci. Nečekal jsem to. Není a nebylo to jednoduché, ale získali jsme hodně zkušeností a potřebné certifikace a oprávnění.
- Když se Česká republika stala členem Evropské vesmírné agentury.
- Když jsme získali první velký kontrakt pro dodávku vesmírných mechanismů pro projekt IRIDIU NEXT
Vždy to byla nová výzva, vynutilo si to investice a získali jsme nové cenné zkušenosti.
- Na co byste jako hodnotitel soutěže dával největší důraz při výběru MANAŽERA ROKU?
Určitě bych se zaměřil na podnikatelskou cestu kandidáta na Manažera roku. Důležité je jaké byly dosaženy výsledky v oboru, ve kterém podniká a také to co si o něm myslí a jak jej vnímá okolí. Nejen v České republice ale i v zahraničí.
Děkujeme za rozhovor a těšíme se na další spolupráci nejen v rámci soutěže MANAŽER ROKU 2022,
Česká manažerská asociace