Vyznání účastníka 27. ročníku MR Jana Lát
Vyznání účastníka 27. ročníku MR Jana Lát
Bc. Jan Lát, CFO společnosti Beneš a Lát a.s. je finalistou 27. ročníku soutěže MANAŽER ROKU.
Bc. Jan Lát
Ekonom / CFO
BENEŠ a LÁT a.s.
Krédo: Když už člověk jednou je, tak má koukat, aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je. (Jan Werich)
Od roku 2012 je vedoucím ekonomického týmu, podařilo se mu vybudovat efektivní controllingové oddělení. Od roku 2002 se věnoval oblasti nákupu, v roce 2004 se stal vedoucím nákupního týmu a o tři roky později mu k vedení nákupu přibylo zajištění finančních zdrojů a pojištění. Věnuje se rozvoji odvětví aditivních technologií se vztahem ke slévárenství a strojírenství, je členem klubu Svazu průmyslu a České manažerské asociace.
Manažerský počin: Zkušenost na postu generálního ředitele současně s pozicí CFO.
Krédo: Když už člověk jednou je, tak má koukat, aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je. (Jan Werich)
- Co považujete za Váš největší manažerský (profesní) úspěch v posledních letech?
Za svůj manažerský úspěch považuji rozhodnutí o změně na postu generálního ředitele v roce 2018 – pro naši společnost klíčové a pro mě osobně důležité ze dvou pohledů.
První byl pohled rychlého rozhodnutí o změně ředitele v situaci, kdy nebyl znám zástupce a kdy jsem roli CEO převzal na přechodnou dobu ca ¾ roku já a byl jsem tak v „dvojroli“ se svou stávající pozicí CFO. Byla to silná a zajímavá zkušenost.
Druhý pohled pak byl výběr nástupce a vzdání se role CEO – vybrat nového manažera, kterému svěříte vlastní společnost není jednoduché. S odstupem hodnotím svou volbu jako tu nejlepší, kterou jsem mohl udělat. Naše společnost dostala nástupem nového ředitele svěží vítr do plachet a pod jeho vedením se posouváme směrem k dalšímu rozvoji technologií, digitalizace, decentralizace řízení a v neposlední řadě směrem k růstu zodpovědnosti každého zaměstnance za celkový výsledek.
- Jaké vidíte v současnosti nejdůležitější změny ve stylu řízení (měkké dovednosti).
Ve společnosti sleduji velký trend v podobě růstu požadavků na work-life balance. Rozumím tomu, že společenský tlak tímto směrem sílí a rozumím i tomu, že by bylo fajn žít jen tím, co mě baví. Já ale chápu work-life balance jinak – pracuj na tom, co tě baví a budeš tím žít… U svých kolegů hodnotím jako zásadní předpoklad to, aby si vybírali pozici, která je baví, pro kterou jsou zapálení. Chápu i to, že časem se každá práce „okouká“ – i proto umožňuji migrace jak v rámci týmu, tak mezi týmy – kolegové tak mají možnost vyzkoušet si jiné role a najít si tu pracovní pozici, která je pro ně zase na nějakou dobu inspirující a zábavná. Tedy snažím se budovat ve společnosti prostředí takové, které motivuje a inspiruje – věřím, že pak pro kolegy bude práce to, čím žijí. Věřím, že když se zeptáte mých kolegů, budou hodnotit svůj work-life balanc jako vyvážený.
- Jak řešíte potřebu převzdělávání (reskillingu) managementu a pracovníků vzhledem k nástupu digitalizace.
Myslím, že COVID a sním nasazená opatření udělala velmi pěknou sondu do stavu reskillingu managementu ve firmách. Vzhledem k tomu, že IT je naprosto přirozenou součástí našeho řízení již několik desetiletí i vzhledem k tomu, že strategickému rozvoji společnosti šéfuje náš CIO, který posouvá IT v naší společnosti již 16 let, nebyli jsme zaskočeni. Kompletní přístup k firemním zdrojům máme online již minimálně 10 let a tak běžné homeoffice prostě jen přešly z 1-2 dnů týdně na full time, ale omezení se nedostavilo. Naopak úspora času cestováním byla pozitivně patrná na výkonech a spokojenosti.
Reskilling tedy probíhá neustále – kolegové z IT nás udržují v bdělosti. Navíc dnešní zaškolování/přeškolování již ve významné části probíhá online, tedy každý se musí dovzdělávat a není k tomu nutné svolávat setkání, sjíždět se z různých koutů a „školit se“. Každý musí přijmout zodpovědnost za sebe a udržovat se na úrovni.
- Hlavní rizika naší planety se vztahují k ochraně životního prostředí a udržitelné budoucnosti. Jak je vnímáte a jak na ně reaguje Vaše společnost?
Zodpovědný přístup k životnímu prostředí je v naší rodině a firmě naprosto přirozenou součástí. Již hluboko před nástupem ekologických hnutí a celospolečenského uvědomění si závislosti našeho druhu na životním prostředí, či veřejných debatách o environmentálních auditech a certifikacích jsme k životnímu prostředí přistupovali zodpovědně i proto, že jsme po generace budovali svou společnost v obci, ve které jsme žili, která je obklopena věhlasným parkem (Průhonický zámecký park), dnes součástí UNESCO, a byli jsme si vědomi toho, že když si své prostředí poškodíme, budou následky odnášet především naši potomci. I to je jeden ze znaků, kterými se odlišuje rodinné podnikání – závazek k předkům a zodpovědnost vůči dalším generacím.
V naší společnosti tak vždy dopady na prostředí byly součástí rozhodování o technologiích, výrobních procesech, či investicích do záchrany starých objektů namísto výstavby „na zelené louce“.
Za poslední počin v tomto směřování pak lze označit rozvoj elektromobility, která je dle mého názoru vhodným komplementem ke konvenčním pohonům – zejména pro cestování na krátké a střední trasy. Bude-li do budoucna elektromobilita navíc podpořena změnou energetického mixu směrem k obnovitelným zdrojům a jaderné nebo fúzní energetice, bude se jednat o odvětví se zajímavou budoucností.
- Váš nejpádnější důvod, proč jste přijal nominaci do soutěže MANAŽER ROKU?
Myslím si, že je na místě podpořit dobré jméno českých rodinných společností, jejichž renomé se konečně vrací a nabývá na hodnotě. Chtěl bych ukázat, že se dá business rozvíjet férově, poctivě, a přitom rodinně bez velkého cizího kapitálu. Asi neoslním velkými vyplacenými dividendami, ale o tom podnikání přeci nutně není – dávat práci, rozvíjet odvětví a ukazovat směřování je mnohem důležitější než soukromý profit.