Vyznání účastníka 27. ročníku MR Hany Šmejkalové
Vyznání účastníka 27. ročníku MR Hany Šmejkalové
Ing. Hana Šmejkalová, ředitelka společnosti East Bohemian Airport, a.s. – provozovatele civilního letectví v Pardubicích, je další finalistkou 27. ročníku soutěže MANŽER ROKU. Od září 2015 šéfuje pardubickému letišti, přes dvě dekády řídila zahraniční a obchodní divizi ČSA. Už se jí podařilo postavit nový terminál za čtvrt miliardy korun, čelí ale zásadní výzvě: Přilákat aerolinky v době, kdy dopravci ruší linky kvůli koronavirové krizi. V loňském roce řešila problém uzemněným letadlel Boeing.
Ing. Hana Šmejkalová
Místopředsedkyně představenstva EBA a.s.
East Bohemian Airport, a.s.
Krédo: Chci, mohu, dovedu, vytrvám, cíle dosáhnu.
Od roku 2015 buduje společnost jako provozovatele civilního letectví v Pardubicích s cílem zařadit letiště mezi konkurenceschopné regionální mezinárodní letiště. Své zkušenosti získala u ČSA na ředitelských pozicích zahraničních zastoupení po dobu 10 let, kdy řídila aktivity v celkem 14 zemích. V roce 2017 se společnost EBA dostala mezi 100 nejlepších firem v ČR. Do roku 2018 hospodařila s kladným výsledkem. Od března do května 2020 letiště zabezpečovalo humanitární lety s Čínou.
Manažerský počin: Postavit letištní terminál na zelené louce, nastavit procesy, vybudovat profesionální tým, přivést dopravce do Pardubic.
- Co považujete za Váš největší manažerský (profesní) úspěch v posledních letech?
Po úspěšném profesním završení etapy v letecké přepravě u Českých aerolinií buduji od září roku 2015 společnost EAST BOHEMIAN AIRPORT, a.s. jako provozovatele civilního letectví v Pardubicích s cílem zařadit letiště Pardubice mezi moderní, vysoce profesionální, konkurenceschopné regionální mezinárodní letiště, které patří mezi 5 páteřních letišť České republiky.
Za dobu 5 let se mi podařilo nastavit všechny procesy, vybudovat vysoce profesionální tým, přivést nové dopravce do Pardubic a hlavně postavit nový letištní terminál v hodnotě 272 mil. Kč.
Letiště i společnost se velice rychle zapsaly do podvědomí leteckých profesionálů a v roce 2017 se společnost EBA dostala se mezi 100 nejlepších firem v České republice. Jako první v republice jsme obdrželi certifikát evropské komise pro bezpečnost EASA. I v současné krizi vyvolané koronavirem otevíráme nové linky na Ukrajinu společně s novým dopravcem, společností Wizzair, která patří mezi evropskou špičku.
Do roku 2018 společnost hospodařila s kladným hospodářským výsledkem Ebitda bez finančích dotací a podpor. Bohužel díky uzemnění letadel typu Boeing MAX v roce 2019 a letošní pandemii se vyrovnává s poklesem letecké přepravy. Přesto se nevzdáváme. Od března do května 2020 naše letiště zabezpečovalo humanitární lety mezi Čínou a Českou republikou a pomáhalo zajišťovat přepravu roušek a dalších ochranných prostředků do policejních skladů v Opočínku.
Za svůj manažerský úspěch rozhodně považuji vybudování nového terminálu na „zelené louce“ a jeho zprovoznění během 30 dnů. Vybudování společnosti, která se dynamicky rozvíjí, reaguje operativně na poptávku a na vysoké požadavky na bezpečnost. Ale to nejdůležitější, co ve společnosti mám, jsou kolegové, zaměstnanci naší firmy. Profesionálové, kteří si poradí v každé situaci, skvělý tým, pro který je letectví srdcovou záležitostí.
- Jaké vidíte v současnosti nejdůležitější změny ve stylu řízení (měkké dovednosti).
V mé profesi, ale i v osobním životě využívám měkké dovednosti, mezi které řadím komunikační dovednosti, prezentační dovednosti, řízení času (time management) a efektnivní řešení konfliktů.
Vždy se snažím jít svým kolegům příkladem. Moje zkušenosti, zvláště z desetiletého pobytu v zahraničí (Maďarsko, Ukrajina, Kazachstán) mi umožňují předávat všechny poznatky dál a implementovat je do každodenního pracovního života. Základem toho je úspěšná komunikace a individuální přístup ke každému ze zaměstnanců. Prošla jsem řadou speciálních školení , ale největší školou mi byla moje praxe. Manažer musí být příkladem, team leaderem, který se nebojí jakékoliv práce, a který hlavně své práci rozumí. Jinak si respekt a úctu těžko získá.
- Jak řešíte potřebu převzdělávání (reskillingu) managementu a pracovníků vzhledem k nástupu digitalizace.
Bez speciálních školení a neustálého vzdělávání se v letecké přepravě pracovat nedá. Každý pracovník musí každoročně absolvovat řadu školení, bez kterých by svou práci nemohl a nesměl vykonávat. A současná doba si žádá zvládat vysoce sofistikované technologie a hardwary. Letectví, odbavovací procesy cestujících i letadel se bez nejmodernějších programů a zařízení neobejdou. Digitalizace nám urychluje a zlepšuje práci. Vítáme ji a plně implementujeme..
- Hlavní rizika naší planety se vztahují k ochraně životního prostředí a udržitelné budoucnosti. Jak je vnímáte a jak na ně reaguje Vaše společnost/instituce?
Obor letectví se v poslední době plně věnuje enviromentální politice, a to zvláště z hlediska využívání energie z obnovitelných zdrojů, biopaliva pro snižování emisí a využívání techniky, která je poháněna elektrickou energií. Pro odvoz zavazadel k letadlům se smí používat pouze elektrické tahače. Vozidla pohybující se na letištní ploše jsou měněna za elektrická. Hledáme možnosti využití voltaiky. Zajišťujeme ekologickou likvidaci odpoadu z letadel. Přihlásila jsem naše letiště do programu Green airport. A v tomto duchu jsem nechala vytvořit i novou vizualizaci, která představuje naše letiště v budoucnosti. Do budoucna to znamená vyměnit zásobníky paliva za nové z důvodu zavádění biopaliv do letadel.
- Váš nejpádnější důvod, proč jste přijala nominaci do soutěže MANAŽER ROKU?
Nominaci beru jako ohodnocení mé celoživotní práce, které jsem věnovala celý svůj profesní život. A to často i na úkor osobního. Naštěstí mám skvělou rodinu, která mě v mé práci podporuje. Každé ohodnocení je i další výzvou k vytrvalosti, houževnatosti a kreativitě. Bez těchto vlastností se těžko dosahuje náročných cílů, které si nastavuji. Ale bez lásky k letectví, letecké dopravě a leteckému businesu se taková práce ani dělat nedá. Nominace si velice vážím a se vší pokorou za ni děkuji.