Tomáš Vala I SIKO KOUPELNY a.s.

Tomáš Vala I SIKO KOUPELNY a.s.

13 října, 2021

Tomáš Vala je generálním ředitelem rodinné firmy SIKO KOUPELNY a KUCHYNĚ. Před 6 lety převzal štafetu v řízení SIKO a nasměroval firmu k moderním technologiím. Management SIKO proto doplnil o odborníky ze světa e-businessu. Firma nyní exportuje REVOLUČNÍ PATENTOVÉ výrobky do padesáti států. Jeho cílem v Siku je být vzorem pro ostatní firmy a naplňovat tak co nejvíce slogan „Inspirujeme vším, co děláme“.

 

Osobní vyznání:

1. Proč myslíte, že byste se měl/a stát Manažerem roku 2020 a co by pro vás tento titul znamenal?

Pod mým vedením má firma Siko trvale se zlepšující výsledky a to i v těžkých covidových časech.

Přemýšlel jsem o účasti v této prestižní soutěži, ale s účastí jsem počítal až v dalších letech.

Nicméně více lidí napříč obory mě oslovilo, zda by mě mohli nominovat. To mě přimělo se více zamyslet a pak jsem nominaci akceptoval.

Získání tohoto titulu by pro mne bylo velkou poctou i důkazem, že svou práci dělám dobře.

Titul Manažer roku by mi dal větší možnost ovlivňovat pozitivně některé legislativní kroky, které by pomohly nejen nám, ale i celým oborům (např. podpora Mistrovské zkoušky pro zvýšení kreditu učňovského školství a řemesla, o čemž dlouhodobě jednáme s vybranými dodavateli i oborovými svazy).

Dále bych měl více šancí více sdílet naše „best practises“ v rámci celé republiky a pomoci tak zvyšovat konkurenceschopnost naší ekonomiky.

Vždyť být vzorem a inspirací pro druhé je už dlouhou dobu zakotveno v našem firemním sloganu „Inspirujeme vším co děláme“.

 

2. Jak se vaše firma přizpůsobila pandemii covidu-19? Co konkrétního jste změnili a vylepšili?

  • Z počátku se situace měnila doslova každou hodinu- proto jsem rozesílal na VŠECHNY mailové adresy v Siku DENNĚ celý první měsíc souhrnnou informaci. Zejména co musíme udělat ten den, o čem a proč přemýšlím, co plánujeme v následujících dnech. Dodnes toto lidé oceňují. Zároveň jsme začali dělat hromadné TEAMS cally a připojit se mohl kdokoliv z firmy. Toto přetrvalo, děláme je cca jednou za kvartál a vždy se připojí více než 200 počítačů (přitom u jednoho často sedí i 5 lidí). To přispívá obecně vysoké informovanosti v celé firmě.
  • Cca týden předtím, než vláda na začátku pandemie doporučila režim home-office, 90% všech našich lidí v kancelářích se přesunulo do tohoto režimu. Home office se nám zalíbil a v současnosti neomezujeme nijak možnost vybírání home-officů u kancelářské práce – vše záleží na daném vedoucím a dohodě.
  • Během týdne po uzavření prodejen jsme loni na jaře zprovoznili on-line schůzky, kdy jsme sami byli překvapení, že velká část zákazníků byla schopna objednat si koupelnu i kuchyni výhradně on-line. To nám zachránilo naprostou většinu tržeb. Možnost zvolit si část výběru přes on-line (konzultace, výběr zboží, vizualizaci – každý preferuje něco jiného) zůstává i nadále v našich možnostech, zákazníka doslova přepínáme mezi on-line a off-line prostředím a informace zůstávají pohromadě díky Omnichannel řešení.
  • Díky tomu, že jsme měli dlouhodobě i před Covidem funkční e-shop, nebyl velký problém přesunout většinu maloobchodních tržeb do e-shopu. Po Covidu se ještě navýšil už tak vysoký podíl e-shopových tržeb (z původních cca 25% na více než 30%).

 

3. Kde vidíte Česko v příštích několika letech?

Osobně jsem velký patriot. Ať už v naší obci, nebo v rámci „češství“.

Všude okolo sebe vidím superschopné lidi a jsem přesvědčený, že Česká republika má obrovský růstový potenciál do budoucna. A je úplně jedno, zda se jedná o start-upy, výrobní či IT firmy.

V rámci největší celosvětové organizace rodinných firem Family business network (českou pobočku  jsme pomohli založit spolu s firmami HOPI a RENOMIA), sdílíme s dalšími velkými českými rodinnými firmami své příběhy, vzájemně se inspirujeme a i díky tomu vidím desítky úžasných příběhů, které mě naplňují optimismem.