Názory účastníka 27. ročníku MR – Jaroslav Kurčík

Názory účastníka 27. ročníku MR – Jaroslav Kurčík

2 června, 2020

Ing. Jaroslav Kurčík, generální ředitel PENAM, a.s. přihlásil do 27. ročníku soutěže MANAŽER ROKU. Představujeme vám jeho názory na níže uvedené otázky, ale i vysvětlení, proč vstoupil do soutěže.

Ing. Jaroslav Kurčík
Předseda představenstva a generální ředitel
PENAM, a.s.

 

Krédo: Musíte v něco věřit: instinkt, osud, život, karmu, cokoliv.

V roce 1995 přišel do kontaktu s pekařskou branží v pozici vedoucího finančního oddělení pekárny Vysočany společnosti Odkolek. Stal se ředitelem pekáren Jihozápadní město a Vysočany a celé pekárenské divize. Je místopředsedou Svazu pekařů a cukrářů ČR a viceprezident Potravinářské komory ČR.

Manažerský počin: Díky úspěšné akvizici jsme se stali absolutní jedničkou na pekařském a mlýnském trhu.

 

  1. Co považujete za Váš největší manažerský (profesní) úspěch v posledních letech?

Žijeme v dynamické době a já řídím ještě dynamičtější společnost. Proto bych měl ještě před rokem dilema vybrat jeden jediný manažerský úspěch. Dnes je tento výběr mnohem snazší.  Prostřednictvím úspěšné akvizice jsme se totiž stali absolutní jedničkou na pekařském a mlýnském trhu. Potvrdilo se, že námi vybraná cesta byla správná, a i když bylo několikrát třeba změnit směr, cíl byl vždy stejný. Tím cílem je být pekařem první volby a rozvíjet řemeslo, které si zaslouží velkou úctu.

 

  1. Jaké vidíte v současnosti nejdůležitější změny ve stylu řízení.

Když pominu dnešní situaci, tak žijeme v úžasné době, která téměř nezná hranice. Cokoliv chcete, lze většinou i uskutečnit. Jako zcela zásadní tak vnímám orientaci v informacích, těch je obrovské množství, jsou snadno dostupné a je v nich to hlavní řečeno. Vítězí ten, kdo pozná ty relevantní a dokáže je správně využít. Zcela se tak mění pohled na klasické znalosti, není třeba mít v hlavě každou informaci, ale vědět, kde ji lze rychle najít, jak ji správně přečíst a nebát se riskovat při jejich aplikaci.

 

  1. Jak řešíte potřebu převzdělávání (reskillingu) managementu a pracovníků vzhledem k nástupu digitalizace.

Digitalizace je pro nás samozřejmě klíčové téma. Úzce souvisí s dostupností informací, rychlostí komunikace nejen s našimi odběrateli a úsporou času a peněz. Velkým tématem je pro nás e-marketing. Právě tam procházíme poměrně velkou změnou a digitální svět vnímáme jako skvělou příležitost pro náš další rozvoj. Klíčoví lidé z marketingu jsou dobře vybaveni pro využívání těchto možností, které už dnes máme na velmi dobré úrovni. Konkrétně můžeme zmínit 2 miliony (!) online zhlédnutí krátkých animovaných videí s toustíky.

Tím ale u nás ale digitalizace nekončí, máme k dispozici interaktivní školící systém, využíváme pokročilou digitalizaci dokumentů a v neposlední řadě například multifunkční systém telekonferencí.

 

  1. Hlavní rizika naší planety se vztahují k ochraně životního prostředí a udržitelné budoucnosti. Jak je vnímáte a jak na ně reaguje Vaše společnost?

Daná témata můžete vnímat jako rizika, nebo jako příležitost. My na ně pohlížíme jako na příležitost. Příležitost dobrovolně obměnit (za necelé dva roky) 50 % naší flotily aut na moderní úsporná rozvážková auta splňující mnohem přísnější emisní limity EU. Příležitost postavit nové pekárny tak, aby nebyly přítěží pro své okolí, ale naopak přínosem. Příležitostí, jak snížit hlučnost v jejím okolí, jak zajistit odvod vody ze střech (která by jinak tekla mimo dané území) do země, jak využít zbytkové teplo z našich pecí k vytápění budov a ohřevu vody prostřednictvím rekuperace, jak posílit výsadbu zeleně v našich areálech, příležitost, jak vrátit přírodě odpadní vodu zase čistou a mnoho dalšího.

Pojem udržitelnosti vnímám ale podstatně širší. Sehráváme také klíčovou roli v zásobování několika zemí EU klíčovou komoditou, máme zodpovědnost za tisíce zaměstnanců a jejich rodiny a můžeme ovlivnit, jakým způsobem se stravují miliony lidí. Správným výrobkem například ovlivníme, kolik lidé snědí vlákniny, té vlákniny, která je tak klíčová pro naše zdraví.

 

  1. Váš nejpádnější důvod, proč jste přijal nominaci do soutěže MANAŽER ROKU?

Jsem velmi hrdý na příběh Penamu, jehož značka letos slaví 20 let, a jsem přesvědčený, že může být inspirativní i pro ostatní manažery. Rád se touto cestou podělím o své zkušenosti.