Management zažívá revoluci – lidé chtějí být v práci partnery
Management zažívá revoluci – lidé chtějí být v práci partnery
ZOBRAZIT CELOU FOTOGALERII AUDIO ZÁZNAM
Stanislav Háša, host říjnového v pořadí již 264. Pražského manažerského klubu ČMA a Klubu vzdělávání manažerů v Daňkově paláci v Praze, dokázal během jednoho odpoledne rozbít veškeré dosavadní představy o managementu a načrtnout „moderní trendy v managementu“. Ostatně to byl i název diskusního setkání s tímto zkušeným manažerem, psychologem, lektorem a koučem a vedoucím Katedry managementu Fakulty podnikohospodářské VŠE.
V tématu se pohybuje jako ryba ve vodě, letos vydal knihu o tom, jak se mění svět řízení a vedení druhých s příznačným názvem Co je nového v managementu.
Co je tedy nového v managementu podle Stanislava Háši. „Jsme svědky revoluce v managementu, který dosáhnul svých limitů. Dosavadní manažeři jsou bariérou změn, neboť mají vyšší potřebu moci,“ říká. Přitom role moderního manažera a nového managementu, jak podotýká, by neměla být tolik o kontrole, dlouhodobém plánování, řízení podle výkonu, dosahování efektu. Moderní manažer by měl více sloužit organizaci a lidem, měl by zohledňovat člověka, který si sám dokáže nastavit práci a nachází v ní motivaci.
Jak ale taková změna funguje v praxi? I na to má Stanislav Háša odpověď. Jeho poměrně rozsáhlou výpověď a závěry diskuse shrnujeme v následujících tezích:
- Současné principy managementu mají za sebou 130 let, vymysleli ho lidé narození kolem roku 1860. Základním témem, které řeší, je, jak prodat nejlépe s co nejmenšími náklady. Díky takovému přístupu společnost mohla akumulovat bohatství.
- Manažeři věří, že jejich cílem je zadat práci lidem, motivovat je, plánovat, dosahovat efektu. Takto pojatý klasický management je skrytá forma kontroly s cílem „dostat z lidí co nejvíce“. Zároveň je podobný přístup limitující.
- Technologické, ekonomické a společenské změny přinesly na konci 90. let revoluci v managementu, který se z procesního reengineeringu stává sociálně-psychologickou disciplínou. Lidé, kteří jsou řízeni, jsou ale jiní než tomu bylo doposud. Výrazně se mění trh práce a podíl lidí v jednotlivých odvětvích, celosvětově dominují služby, zhruba 20 % lidí působí v průmyslu, 1 % v zemědělství. Objevuje se znalostní pracovník, který více sám přemýšlí a začíná si uvědomovat své know-how.
- Lidé jsou aktivnější, flexibilnější, vůči podniku méně loajální. Dnes je nemyslitelné zůstat v jedné firmě celý život. Změny začaly v 70. letech, kdy v důsledku světové ropné krize firmy ve velkém propouštěly. Pracovníci tento přístup považovali za zradu na sociálním smíru a jejich loajalita začala slábnout.
- Lidé mají úzký vztah k práci, když je přestane bavit, odchází jinam. Podle různých průzkumů mezi mladými do 30 let až 90 % z nich si volí práci podle toho, zda je smysluplná a zda je baví. Například z šetření mezi studenty VŠE Praha vyplynulo, že 70 % z nich nechce pracovat pro velké korporáty. Většina mladých lidí se domnívá, že má unikátní znalosti a nechce je věnovat velké firmě. Práci v ní upřednostňuje pouze 10 % z nich, v 70. letech to bylo až 70 %. Mladí lidé v ČR chtějí působit v českých firmách menší a střední velikosti s lokálním dosahem, nebo chtějí podnikat.
- Klasický management změny příliš neprosazuje, profesionální manažeři se tak stávají bariérou změn. Placeni jsou za přemýšlení, nemají tolik zájem, aby lidé sami přemýšleli. Takový manažer vychází z předpokladu, že pracovník není dostatečně kompetentní. Zaměstnanec, který přijede do práce vlastním vozem a do chvíle příchodu do podniku se cítí svobodný a samostatný, dostává se při průchodu vstupní bránou s „píchačkami“ do role podřízeného a nekompetentního. Manažer klasického střihu věří, že se má starat o motivaci lidí a o podmínky, aby lidé byli zodpovědní. Neuspokojitelná potřeba starat se o ostatní vede často k jejich vyhoření.
- Drtivá většina manažerů je vybírána a „instalována“ nadřízenými, ovšem, jak uvádí řada průzkumů, dvě třetiny manažerů by si jejich pracovní týmy nevybraly. Důvod spočívá v tom, že řada z nich se drží tradičního managementu založeném na transakčním systému, kdy se používají tresty a odměny a systém kontroly. Manažer tímto přístupem dostává z lidí maximum, při dosažení limitů motivace formou KPI – ale ne více!
- Dřívější model managementu narazil na limity, což potvrzují celosvětové průzkumy:
– 50 % zaměstnanců nevyužívá své schopnosti naplno;
– 65 % není motivováno a v práci není spokojeno;
– 70 % nevyužívá dostatečně své schopnosti; - Největší míru angažovanosti mají lidé při nástupu do práce. Hluboký propad nastává v prvním roce působení u zaměstnavatele. U většiny pracovníků se pak snižuje angažovanost, necítí se svobodně, ztrácí v práci smysl. O motivaci pracovníka připravíme zejména jeho začleněním do škatulky a neustálou snahou o jeho řízení a kontrolu.
- Tradiční management je založen na kazatelství. Manažer dostane do rukou vizi a o ní se snaží přesvědčit lidi, hlásá ji. Transformační management 21. století naopak spočívá v tom, že lidé vytvářejí firmu, v níž nacházejí smysl a účel. Podstatné je společně si vyjasňovat tento účel, mluvit o něm, přizývat lidi, aby se na něm podíleli. Nejúspěšnější firmy vznikly tak, že je založili lidé, kteří je vytvářeli s cílem mít dobrý podnik a smysluplnou práci, nikoliv se primárně obohatit.
- Máte či nemáte pocit, že se o vás šéf zajímá jako o člověka? Podle toho poznáte, jak se řídí firma. Například v USA působí až 30 % lidí jako freelancer s nimiž firma uzavře kontrakt, v Německu je to 20 %. Takoví lidé jsou partneři firmy, nikoliv zaměstnanci. Lidem v organizaci záleží na partnerství, touží po partnerském vztahu: vedení firmy + zaměstnanec. Chtějí se cítit svobodně. Záleží na tom, zda manažer přistupuje k lidem s respektem nebo zda je primárně chce kontrolovat.
- Úlohou moderního managementu je sloužit, nikoliv kontrolovat a šikanovat pracovníky. Manažer by měl vytvářet podmínky pro úspěch lidí kolem sebe, například těm, kteří se potkávají s klienty. Předpokládá to ohromnou mentální změnu manažerů, neboť se nechtějí vzdát své moci.
- Příkladem moderně pojatého řízení je americká společnost W. L. Gore & Associates. Má více než 10 tisíc zaměstnanců s výrobními závody v USA, Německu, Británii, Japonsku a Číně a prodejními kancelářemi po celém světě. Známé jsou výrobky GORE-TEX, kytarové struny ELIXIR, zdravotnické prostředky, nabízí nespočet produktů pro průmyslové aplikace. Je jednou z nejhodnotnějších firem na americkém trhu, a to i díky modernímu managementu.
- Firma vznikla jako projekt holokracie s heslem: Chci mít všechny zaměstnance jako partnery, a ať nás to baví. O práci v této firmě mají lidí enormní zájem, sami se do ní hlásí. Proces zařazení mezi ostatní má svá pravidla, každý nováček má placeného půl roku na to, aby sám přišel s návrhem, co by chtěl ve firmě dělat. Pokud svůj záměr obhájí před týmem, který si dotyčný ve firmě najde, pak zůstává. Každého půl roku následně obhajuje splnění zadání, které si sám definoval a tým ho schválil. V každé výrobní jednotce je max. 150 lidí (před budouvou je 150 parkovacích míst a pokud dojde místo, založí se nová výrobní jednotka), v komunitě se znají. Týmy nevede formálně určený manažer, svého lídra si zvolí a respektují ho. Dokonce CEO je volen pracovníky. V tomto společenství jsou pracovníci motivovaní, fluktuace je pouze 1 %.
- Řada velkých korporací se pokusila o nastavení Gore systému, většina transformací se nepovedla, a to hlavně kvůli mentalitě manažerů.
Kdo je Ing. Mgr. Stanislav Háša, Ph.D.
Mým posláním je přinášet „člověčenství“ do každodenní práce manažerů a spoluvytvářet tak organizace, které jsou pro lidi a ve kterých se dobře žije. Ve své profesi spojuji svoji vášeň pro management a psychologii. V současné době jsem vedoucím katedry managementu na Vysoké škole ekonomické v Praze. Předtím jsem šest let pracoval ve společnosti Deloitte, kde jsem byl zodpovědný za poradenskou skupinu v oblasti lidského kapitálu. Přes projekty v oblasti fúzí a akvizic v investiční bance jsem se dostal do interního HR a byl několik let personálním ředitelem největší české pojišťovny. Před několika lety jsem založil terapeutické a rozvojové centrum Popoli, kde dosud působím jako terapeut a kouč. Velmi rád facilituji skupiny a skupinové konflikty a vedu různé sebezkušenostní tréninky. Od minulého roku vedu výzkum v oblasti organizační traumatizace a mým současným odborným zájmem jsou aktuální trendy a změny v managementu pro 21. století.
Článek vznikl na základě dvouhodinového inspirativního vystoupení pro Pražský manažerský klub a Klub vzdělávání manažerů.
AUDIO záznam doprovázený fotografiemi
Zaznamenal: Milan Mostýn
Tiskový mluvčí České manažerské asociace