Novinky a Tiskové zprávy

Názory účastníka 27. ročníku MR Davida Klečky

David Klečka, CEO společnosti Yieldigo, která vyvíjejí high-tech software na bázi umělé inteligence, je dalším účastníkem 27. ročníku soutěže MANAŽER ROKU 2019. Představujeme vám jeho názory na níže uvedené otázky, ale i vysvětlení, proč vstoupil do soutěže.

Ing. David Klečka
CEO
Yieldigo, s.r.o.

 

Krédo: Vždy se stav k práci tak, aby se i druzí měli kam postavit.

Spoluzaložil technologický start-up Yieldigo a podařilo se mu získat počáteční investici od českého investora. Stal se jeho CEO. Nyní v ní pracuje 25 lidí. Jako VŠ absolvent katedry matematiky měl předpoklad pro založení Yieldigo, kde se využívají nejvyspělejší matematické modely. Yieldigo bylo vybráno nejlepším B2B startup akcelerátorem Silicon Valley a získalo půlroční účast v programu. Dosáhnul úspěchů na mezinárodním poli, za inovativní softwarový produkt obdržel ocenění.

Manažerský počin: Vstup investora ze Silicon Valley do technologického startupu Yieldigo.

 

  1. Co považujete za Váš největší manažerský (profesní) úspěch v posledních letech?

Vyjmenoval bych asi dva důležité, kterých se mi jako CEO českého nadějného týmu s obrovským potenciálem, povedlo dosáhnout. Oba jsou to milníky, které staví Yieldigo na světovou startupovou špičku a dále akcelerují náš další dynamický růst napříč globálními trhy.

 

Chronologicky šlo o tyto dva úspěchy:

  1. dostat náš technologický startup Yieldigo do nejlepšího podnikatelského akcelerátoru pro B2B startupy, mladé ambiciózní podniky, na světě. Jedná se o Alchemist Accelerator ze Silicon Valley, CA, USA, kam se každý rok hlásí tisíce mladých nadějných, high-tech firem z celého světa. Stanuli jsme tak po boku nejen šikovných lidí z USA, z MIT, Standfordu, Berkeley, Harvardu a podobných renomovaných výzkumných institucí, ale i nejvíce inovativních firem z Jižní a Severní Ameriky, Kanady, Evropy, Afriky i Asie. Šířili jsme dobré jméno pověstných šikovných českých ručiček a hlav. Alchemist takto pod svá křídla přijme celosvětově jen přibližně 50 firem ročně z tisíců uchazečů (okolo 3% je takto přijato) a nabídne jim pomoc se strategickým budováním a strukturováním firmy ve stylu úspěšných mladých firem ze Silicon Valley. Mezi nimi, je i naše Yieldigo.
  2. přichystání našeho technologického startupu Yieldigo na venture-capitálové investiční kolo v řádech vyšších desítek milionů korun a vstup amerického investora ze Silicon Valley.

 

  1. Jaké vidíte v současnosti nejdůležitější změny ve stylu řízení (měkké dovednosti).

 

125 let nazpět jste byli úspěšní, když jste přišli s vynálezem automobilu jako takového, dnes se inovuje a dosahuje úspěchu v daleko detailnějších měřítkách jako jsou v automobilovém průmyslu baterie, senzory či speciální materiály. Čili excelence – která často může znamenat rozdíl mezi bytím a nebytím firmy – čím dál více tkví v enormním detailu. Takového vysokého detailu lze nejlépe dosáhnout skrze správnou komunikaci vize, hodnot a principů integrity do svého týmu. Startupy, vč. našeho Yieldiga, jsou zpravidla schopny přilákat ty největší odborníky na trhu, kterým nechybí zapálení pro věc. Druhá věc je z těchto špiček svých oborů udělat tým. Ne nadarmo si talent management a performance management vydobyli své místo ve světě moderního vedení lidí. Je to stejné jako ve sportu – ostatně, jak populárně zastává Jaromír Jágr: „Jedno bez druhého nestačí“.

 

Práci s lidmi vnímám jako nejdůležitější aspekt své práce jako CEO Yieldiga. Vše je o lidech, vztazích, o tom jít nejen profesním ale i morálním příkladem. Ve firmě našeho typu prakticky neustále řešíte tzv. change management. V takové situaci z vás musí doslova čišet energie, abyste měl vůbec nějakou naději to, jak se říká ve sportu, ,,strhnout“. To co vidím, že často odděluje svět rychle rostoucích malých firem od velkých korporací, je autentičnost a přirozenost lídrů/manažerů, a tedy v důsledku chuť je následovat ze strany jejich kolegů a podřízených. V tomto mají startupy, s cílem, ať už více či méně, změnit svět, a jejich lídři pochopitelně výhodu, protože autentičnost je přirozenou součástí toho, co dělají. Vnímám to tak, že změna k autentickému řízení lidí pomalu přichází i do ČR.

 

  1. Jak řešíte potřebu převzdělávání (reskillingu) managementu a pracovníků vzhledem k nástupu digitalizace.

Vzhledem k tomu, že Yieldigo je společnost vyvíjející high-tech software na bázi umělé inteligence, máme jako firma kulturně k používání digitálních metod velice blízko. Naše vazba a kontakty na Silicon Valley dávají možnost velice zblízka vidět, jak fungují tamní malé a střední podniky. Pro mé kolegy a manažery vnímám jako klíčové zajištění bezprostředního kontaktu s lidmi, kteří si na 1000% zažili to, co zrovna řešíme. Někdy takové ostřílené borce najdete ve společnostech typu Barrett Values Centre, jindy není nic jednoduššího, než sledovat aktivity své sítě kontaktů a ve správný okamžik se na daného člověka obrátit s prosbou o radu či školení, ať už je v Evropě nebo zmíněné Americe, a prostě se s ním spojit nebo za ním zajet.

 

  1. Hlavní rizika naší planety se vztahují k ochraně životního prostředí a udržitelné budoucnosti. Jak je vnímáte a jak na ně reaguje vaše společnost?

Aktuálně se zdá, že naše planeta má jiné potíže než životní prostředí. K rozjímání a filozofii mám skrze své matematické vzdělání velmi blízko, jen na to musí být ten správný okamžik.
V rámci sedmi konkrétních témat této konference se hovořilo konkrétně o těchto sedmi bodech:

1) jak zachránit planetu
2) spravedlivé ekonomiky
3) technologie pro dobro všech
4) společnost a budoucnost práce
5) hodnotnější podnikání
6) zdravé budoucí cesty
7) nad rámec geopolitiky

Tato témata vnímám v následujících kategoriích:

  1. Ta, o kterých se bude hovořit snad na vždy a jejich význam a urgence tedy v očích audience pomalu klesá.
  2. Poté taková, která jsou „sexy“ a budou využívána a zneužívána populistickými subjekty.
  3. Jako třetí kategorii vnímám ta, která není třeba diskutovat, protože se vyřeší sama skrze socioekonomické principy.

 

Zbydou témata typu technologie pro dobro všech resp. společnost a budoucnost práce, která jsou nová a spadají do škatulky „je potřeba řešit co nejdříve“. Myslím si, že každá firma pracující s moderními technologiemi (vč. nás), musí tato témata vnímat a její manažeři, minimálně u příležitosti piva, diskutovat, jsou-li aspoň minimálně morální. Vnímám to tak, že volný trh se žene kupředu a čím dál více náročné práce zastávají stroje a algoritmy. Vzhledem ke skutečnosti, že jak do dobra pro všechny tak do pracovního trhu se snaží promlouvat státy – má hlavní obava spočívá v nepřipravenosti států v oblastech regulace technologií, zejména tzv. autonomních systémů vč. umělé inteligence. Tam doposud neexistuje zpravidla žádná legislativa. Nachystání lidí na budoucnost, ve které nejen, že nebudou muset pracovat, aby přežili, ale budou také pravděpodobně zažívat nové pocity například sociální nepotřebnosti, vnímám aktuálně jako velmi přehlížené téma. Mám mnoho zkušeností, ze kterých vyplývá, že drtivé většina lidí zcela pochopitelně není připravena na adopci autonomních systémů, nevěří jim, nejsou schopni se na ně spolehnout. Zde nás čeká velká osvěta, která bude muset být do společnosti dodána.

 

  1. Váš nejpádnější důvod, proč jste přijal nominaci do soutěže MANAŽER ROKU?

Poznat „kolegy“ z jiných odvětví a dozvědět se více o tom, jaké přístupy fungují jim ať už v jejich sektorech či různých kulturách po světě.